el TREBALL AMB SUPORT

El Treball amb Suport és una metodologia d’intervenció que dona suport a les persones amb discapacitat, trastorn mental i a altres col·lectius amb desavantatges per aconseguir i mantenir una feina remunerada en el mercat laboral obert.

Què és?

Tres elements fonamenten el model europeu de Treball amb Suport:

1. Ocupació remunerada: Els individus han de percebre un salari d’acord al treball realitzat. Si un país té un salari mínim establert, l’individu ha de rebre almenys aquesta quantitat o el salari establert per a l’ocupació que exerceix.
  2. Mercat de treball obert: Les persones amb capacitats diverses han de gaudir dels mateixos salaris i condicions que els altres empleats/des que treballin ja sigui en el sector públic, o en el privat.
  3. Suport continuat: Es refereix a un suport laboral en el més ampli sentit mentre s’està realitzant un treball remunerat. El suport és individualitzat i es basa en les necessitats tant de la persona treballadora com de l’empresari/ària.

Directriu núm.1 de l’EUSE

Es caracteritza per la recerca d’un lloc de treball adequat a cada persona, l’aprenentatge de tasques en el mateix lloc de treball amb el suport d’un/a preparador/a laboral i el seguiment a l’empresa al llarg de la vida laboral.

A qui ens dirigim?

• A les persones amb discapacitat intel·lectual i/o amb malaltia mental de la província de Girona.
  • A les empreses que necessitin ocupar un lloc de treball

Com ho fem?

• Oferim orientació i assessorament a les persones interessades en incorporar-se al món laboral
  • Elaborem plans individuals d’inserció
  • Oferim accions d’orientació i formació
  • Realitzem accions de mediació amb el sector empresarial
  • Oferim suport en el lloc de treball
  • Oferim seguiment post contractació
  • Assessorem i informem a l’entorn familiar
  • Realitzem coordinacions amb altres recursos
  • Acompanyem la persona i li oferim els suports necessaris perquè pugui actuar en igualtat d’oportunitats en qualsevol situació i entorn comunitari
  • Incidim en els entorns comunitaris per facilitar les interaccions i per garantir els drets de la persona com a qualsevol altra ciutadana

PRINCIPIS I VALORS DEL TREBALL AMB SUPORT

segons la Directriu núm.1de l'EUSE

EXCLUSIÓ ZERO

Tothom qui vulgui treballar ha de poder gaudir dels suports necessaris per fer-ho amb equitat

INDIVIDUALITAT

cada persona és única, amb interessos, preferències, condicions i biografia que li són pròpies

RESPECTE

les activitats associades al Treball amb Suport són sempre adequades a I’edat de la persona, li aporten dignitat i l’enriqueixen socialment i personalment

AUTONOMIA

ajuda les persones a definir els seus interessos i prioritats, a expressar les seves preferències i a traçar un pla personal de vida i de treball d’acord amb les seves condicions personals i circumstancials. També fomenta els principis d’autodefensa per part de les persones ateses en els serveis

ELECCIÓ BEN INFORMADA

ajuda a comprendre  les seves oportunitats, amb l’objectiu que puguin escollir d’acord amb les seves preferències i  entenent plenament les conseqüències que se’n deriven.

AUTODETERMINACIÓ

ajuda les persones a prendre decisions sobre la seva forma de viure i de participar en la societat. Estan involucrades en la planificació, avaluació i desenvolupament dels serveis.

CONFIDENCIALITAT

FLEXIBILITAT

tant el personal com les estructures organitzatives dels serveis de Treball amb Suport poden canviar depenent de les necessitats de les persones ateses. Els serveis són flexibles i sensibles a les necessitats de les persones i, per tant, s’han d’adaptar amb l’objectiu d’incorporar els requisits específics que siguin necessaris.

ACCESSIBILITAT

la informació i les instal·lacions dels serveis de Treball amb Suport són completament accessibles a totes les persones amb discapacitat.

FEDERATIVES DE TREBALL AMB SUPORT

DOCUMENTS SOBRE TREBALL AMB SUPORT

CAIXA D’EINES del Treball amb Suport. EUSE
El Treball amb Suport a Catalunya. Protocol marc. Generalitat de Catalunya 2009
Unión Europea de Empleo con Apoyo. EUSE. El TaS, codi ètic i estàndards de qualitat.
ORDRE. Departament de Treball. Treball amb Suport. Nov.2007
RD que regula el TaS. BOE-jul 2007