Història de TRESC

1994

TRESC va néixer l’any 1994 com una associació de professionals per treballar per la inserció sociolaboral de les persones amb discapacitat a l’empresa ordinària a través de la metodologia de Treball amb Suport.

TRESC

Inscrita com a associació el dia 8 de març de 1994. Associació Servei de Suport al Treball per a Persones amb Discapacitat TRESC

Per què el nom de TRESC?

TRESC significa treball en català antic però també té el significat de l’anar i venir de les abelles de les flors al rusc per tal de fer mel, o pol·len, una ocupació important que els permet viure i fer-ho de forma comunitària

El Treball amb Suport ha estat des de l’inici l’eina, la metodologia de treball, per complir la missió de millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat i amb trastorn mental a través de la seva inserció laboral a l’empresa ordinària amb els suports necessaris i en igualtat de condicions.

1995

Ja l’any 1995, amb molta il·lusió i des d’un despatx i una aula cedida per la Creu Roja de Girona, comencem a treballar amb un grup de 15 persones amb discapacitat. Érem quatre professionals del món social i educatiu,: la Mercè Auquer, en Joan Busquets, l’Anna Ma Roca i la Montse Cardona, que volíem  oferir suports formatius i suports a la inserció laboral a través de cursos de formació ocupacional subvencionats pel Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya.

Aquests cursos ocupacionals  han acabat esdevenint itineraris personalitzats d’inserció.  Després de molts canvis, aquests  programes  han anat guanyant la flexibilitat suficient per tal d’adaptar-se a les necessitats de les persones. Actualment parlem dels Serveis integrals d’orientació, acompanyament i suport a la inserció de les persones amb discapacitat o amb trastorns de la salut mental-SIOAS, que són un conjunt d’accions que permeten finançar els acompanyaments i els suports per a la inclusió laboral.

1996

L’any 1996 vam començar a disposar d’un espai propi, un petit pis de lloguer al c/ Lorenzana de Girona, on seguíem desenvolupant les nostres activitats formatives i de suport a la inserció. Va ser des d’aquest espai que vam començar a oferir pràctiques a estudiants de la UdG dels estudis d’Educació Social. Així vam iniciar una relació molt fructífera per ambdues parts perquè  és  una bona font per reclutar  professionals, perquè ens permet de participar en recerques, perquè  avaluem conjuntament els serveis que oferim i perquè compartim amb l’estudiantat i professorat quins són els nostres principis, objectius i eines per aconseguir-los.

Arrel d’aquesta relació l’any 2013 la professora de la UdG, la Maria Pallisera, es va incorporar al Patronat de la Fundació TRESC i  ens dona suport en la  millora de la qualitat dels serveis que estem oferint.

Per què les rajoles d’oficis del museu d’art de Girona?

Treballar significa tenir una ocupació , un ofici. Cada artista fa obres d’art, úniques, individualitzades i irrepetibles com també ho són les persones a qui estem oferint suport a la Fundació TRESC, com ho són les empreses que les acullen i per a les qui treballem. El Treball amb Suport ofereix els suports a mida, segons les necessitats que té cada persona en cada moment de la seva vida. Cada procés d’inclusió sociolaboral és el resultat d’una obra d’artesania: totes especials i totes diferents.

1997

Va ser també el moment  de començar a treballar amb persones amb trastorns de salut mental impulsats i amb el suport dels i de les  professionals de la Xarxa de Salut Mental (XSM), coordinació que s’ha anat ampliant i aprofundint al llarg de tots aquests anys i especialmente des de l’any 2012 moment en què vam obrir un nou servei, el Servei Prelaboral del Baix Empordà, a Palafrugell adreçat a persones amb trastorn mental greu.

1998 - 2018

Durant aquests 20 anys hem anat creixent i adaptant-nos a nous canvis, hem canviat d’espais del C/Güell, a la Devesa,  fins al C/Universitat de Montpeller on seguim actualment i també hem canviat de logo. D’Associació a Fundació TRESC. Dels quatre professionals  als 19 que som a dia d’avui. Dels 15 “alumnes” inicials a més de 200 persones que passen pels nostres serveis cada any. De les primeres empreses que ens varen fer confiança a la gestió de més de 400 contractes.

Vam començar i continuem des de  l’any 1994 amb el servei de Treball amb Suport com a nucli, fil conductor i punt de trobada. La resposta a les necessitats que ens han anat plantejant  les persones a qui estem atenent ens han fet créixer cap a altres camins:  al 2012 a Palafrugell amb el Servei Prelaboral del Baix Empordà  i  a Girona amb el servei de transició a la vida adulta que al  2017  es reconverteix en Servei Ocupacional d’Inserció – SOI Pontó . També al 2016 neix  el servei de vida independent  amb  el pis DECIDEIX per a joves extutelats/des en procés d’emancipació.

I encara tres fites més de la nostra història que no volem oblidar… la celebració dels 20 anys de la Fundació TRESC  a Palafrugell; la incorporació de voluntariat com a suport en algunes activitats  i la donació d’un petit i bonic espai a Palafrugell, a la plaça de can Mario, per part del Sr Joan Esteve i que és la nostra seu al Baix Empordà.

2018- PER QUÈ UN NOU CANVI DE LOGO?

El 8 de març de 2019 farà 25 anys que vam crear TRESC, Associació en aquell moment, Fundació a partir de 2013. L’Associació tenia com a missió la “integració sociolaboral” de persones amb discapacitat a l’empresa ordinària a través de la metodologia del Treball amb Suport.

La realitat però és que aquesta missió tot i ser la mateixa s’ha anat definint i concretant en 4 àmbits intercomunicats que volen ser representats per les quatre rajoles actuals, amb un contorn lleugerament irregular per mantener l’artesania: la vida independent (verd), el món laboral (blau), la formació (vermell) i l’entorn comunitari-social (groc).

En aquest procés  hem d’agrair dues col·laboracions voluntàries i inestimables, la d’en Pau Montanaro que ens ha impulsat i animat a fer el canvi i la de l’Anna Omedes que ens ha dissenyat la memòria de 2017, la postal de Nadal i el nou logo. Moltes gràcies!

Continuem avançant! Nous reptes, nous projectes, noves persones i el convenciment que tenim una eina insuperable, l’acompanyament individualitzat a les persones tot oferint els suports que  necessiten en cada moment,  així com també la constatació de tenir moltes aliances, altres agents  imprescindibles, les administracions  i especialment la Generalitat de Catalunya, les empreses,  els serveis socials, de salut, d’educació i els serveis comunitaris, les famílies, el veïnatge. Tothom hi té el seu lloc i la seva funció.

Agrair la confiança i el suport a totes les persones que formen, han format o formaran  part de la Fundació TRESC. Aquesta història també es la seva ja que cadascuna d’elles  aporta  la seva llavor que  fem créixer perquè aquest nostre món sigui una mica millor!